torsdag 22. mars 2012

Titicacasjøen





Jeg kom aldri ut på denne verdens høyest beliggende innsjø, men såååå nær !!! Natten før slo høydesyken ut i full blomst, eller som jeg ville sagt, høyderusen !!! Ikke for å syte, men kanskje til hjelp for andre som kommer etter : Saken var at jeg tidlig om natten befant meg på badegulvet ,det var der min søster(som jeg delte rom med under turen) fant meg, sittende ganske så fornøyd med tilværelsen, intet behov for å be henne om hjelp, satt bare og hadde det aldeles nydelig, som i en rus, vet ikke hvor lenge jeg hadde sittet der, greide ikke reise meg, pustet som en hval (vet ikke helt hvordan de puster), følte pulsen var i 120 eller noe. Hun tilkalte lege som kom med surstoff, kom meg med legens hjelp til sengs, mer surstoff, og etter en halv time mer surstoff, fremdeles helt 'salig'og i en slags drømmetilstand !!! (De andre med høydesyke fikk hodepine, diare og oppkast, det slapp jeg ). Men jeg ble jo helt 'satt ut', orket ikke gå nesten rundt hotellet, engang. Denne sjøen ligger på ca 3500 moh, så jeg fikk noe tabletter og noe ekstra væske å drikke, siden jeg ikke hadde tatt inn nok væske. Ikke lett for meg som aldri er tørst. !! Dagene derpå ble noe preget av avmakt, og lengsel etter gamle gode Norge var nærværende !!! Men fremdeles var MachuPicchu noen dager frem, så jeg fikk bare holde ut !!!
Panoramautsikt fra rommet og fra spisesalen var bare å nyte, og min søster tok bilde av damene som hadde pyntet seg for turistene, og ganske interessant bilde fra en skole med 'Peru-alfabet' !!
Men jeg var nesten der !!

2 kommentarer:

  1. Oj oj det ble sikkert litt mer drama for deg enn ønsket ja. men godt du fikk så god hjelp. Du fikk jo vært der, nesten da.
    Må bare si om bildene dine her at wow for noen flotte fargerike damer. Så fine!!!!
    For en opplevelse uansett da selv om høydesyken tok deg ...
    du kom deg fort håper jeg?!

    SvarSlett
  2. Noe så fantastisk, og så morro å lese om dine opplvelser Bjørg, må ha vært som en drøm i levende livet det der også :-)

    SvarSlett