onsdag 14. oktober 2015

Høst i Telemark





En knall høstdag, som skapt til å finne en ny kirke. Denne gangen var det Landsmarka kapell som fristet. Litt hvitrimet gras vitnet om at vinteren banker på. Kjørte Skien til Ulefoss, og så mot Lunde.



Det var greit skiltet. Dette vakre kapellet lå badet i høstsol, omgitt av høstkledde trær.

Jeg forbinder Landsmarka med Høydalen, der en onkel var skogsbestyrer for Cappelen. Når det var kontordag, kjørte vi over Landsmarka til Ulefoss, der kontoret lå. Men denne veien er dessverre bomvei.
Tyrivatn lå himmelblå og ventet på vinteren, snøkledde fjell langt i det fjerne. Jeg tok veien mot Lunde, og så mot Drangedal. Denne veien har jeg kjørt bare en gang tidligere, tror jeg. Lite trafikk.

Kjeldal Sluse ble passert.
Mye veiarbeid her forbi Gångevatn.
Nåsvatn var det ikke mye krusning på.
Gjengrodd redskap.
En vakker steinbru/jernbanebru før jeg kom ned til Tokevatn...
og Drangedalsbrua, eller hva den heter. Imponerende med disse vakre, solide steinbruene.

Det ble en liten runde i Telemark. Deilig å nyte naturen fra bilvinduet også.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar