mandag 24. september 2012

Endelig Kongsberg!!

Tenk at jeg endelig fikk gått denne gamle rideveien fra Luksefjell til Ravalsjøen. Mangt har jeg lest, og mye har jeg hørt om denne Langeruddalen, der det engang var planlagt vei, men det ble aldri det. Og historien forteller at nettopp i denne dalen ble det skutt mest bjørn, det kunne være opptil 5 bjørnehi rundt der jeg satt, i fred og ro , og lot historien senke seg over meg. Jeg luktet ingen bjørn, ei heller noen andre dyr, bare spor av noe elg, og noen forskremte storfugl, det var det jeg så i denne villmarken. Stien var godt tråkket, noen steder var den bygd opp, og det sies at Kong Oscar II red til hest over her på vei fra Kongsberg til Skien. Jeg lot stillheten tale, og bare nøt dagen. Jeg er heldig som kan nyte skogen i fullt monn, og ikke være redd for den, det er nemlig ingen mobildekning i dette området, så jeg har lovet mine barn at jeg skal holde meg til sti og vei på mine vandringer.

1 kommentar:

  1. Hei og takk for sist. Du får nok utvise forsiktighet når du vandrer i slike avsidesliggende områder. Men deilig er det å få slippe fra mas og jag som vi møter alle andre steder i dag. Det var jo litt av et historisk preg over denne vegen. Ellers minner det meg om de gamle bjørneområdene og historiene om dem, som også har funnet sted ikke så langt innafor her jeg bor. Mange god bjørnehistorier som er moro å lese. Under her har du fått tatt bilde av et skikkelig høyt bruspenn.
    Ellers har vi hatt flere dager med godvær her, men tempen er bare rundt 10gr. Men bare sola er fram er det godt.
    Ha en fin uke videre.

    SvarSlett