fredag 15. januar 2016

Kald vintertur til Luksefjell

Det nye året har startet, en stille og fredfull overgang til et spennende år. Det gamle ble jo bare borte, selv om det var mye som skjedde.
Litt snø har det kommet, gradestokkken viste minus 12 og jeg er blitt en pingle. Det frister ikke med en trimtur i slik kulde. Sola skinte på Sauheradfjella, og jeg varmet opp bilen. Kjørte nordover i mitt barndoms rike.  Fjellvannet lå der med islagt og snøkledd vann. Meditasjonsodden min lå uberørt i stillheten.
Helt greit at skiløyper i skogen gir en følelse av utrolig glede over å oppleve snøkledd skog, men også en bilvei kan frembringe samme frydefull tilfredshet. Kanskje det har noe med at denne veien har jeg gått, syklet og kjørt i hele mitt liv. Det blir alltid en mimretur. Tankene vandrer tilbake i tid.
Det var ikke mye bråk rundt Luksefjell kapell, og sola hadde forsvunnet.
Sola skinte derimot på isformasjonene langs veien, og jeg fikk vårfornemmelser. Et blikk på gradestokken i bilen fikk meg raskt tilbake til virkeligheten, minus 16,5 grader !!  Sukk, det er enda en stund til jeg kan ta med kaffe og niste og nyte vårsola.
Kunstverk der fantasien kan utfolde seg...
Ett og annet dyrespor var å se, og kanskje det var en elg eller noe som hadde krysset veien. Sjelden å se dem nå for tiden.

Kanskje jeg må ta meg en skitur i vinter. Tryggest allikevel på fire hjul...

This was a short drive to my world where I grew up. Minus 16,5 C ,and everything was covered with snow. A real winter in Norway.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar